Selecteer een pagina

Veelgestelde vragen

Over Medimundi

Wie is Medimundi?

Medimundi is een spin-off van speelkaartenfabrikant Cartamundi. In consortium met de Universiteit Antwerpen, machinebouwer Cloostermans en een privé-investeerder staat Medimundi in voor de innovatie, productie, marketing en verkoop van hoogwaardige FFP2 en FFP3 ademhalingsmaskers. 

Cartamundi heeft de operationele leiding over dit consortium. Op die manier brengt Medimundi een 100% Made-in-Belgium oplossing voor betrouwbare en kwaliteitsvolle mondmaskers en bestaan er plannen om te investeren in internationale expansie en soortgelijke producten.

Hoe is dit Belgische initiatief ontstaan?

Naar aanleiding van de coronapandemie zocht Cartamundi naar een manier om iets te kunnen betekenen voor de maatschappij in deze crisis. Op dat ogenblik werd er voor het eerst contact gelegd met een triumviraat van de Universiteit Antwerpen, machinebouwer Cloostermans en een privé-investeerder die op zoek waren naar een partij om de productie en commercialisatie van een FFP2-mondmasker op zich te kunnen nemen. Al snel werd de beslissing genomen om een initiatief op lange termijn uit te bouwen en werden de krachten gebundeld in een nieuwe vennootschap, Medimundi. 6 maanden later rolden de eerste Belgische FFP-maskers van de band. 

Waar worden de maskers gemaakt?

De maskers worden geproduceerd in België. Met behulp van onze partners is er hiervoor een state-oftheart productielijn opgericht in onze fabriek te Turnhout. Het masker is een op en top Belgisch initiatief : “Designed, Certified, and Manufactured in Belgium!”

Onze maskers

Wat is een FFP masker?

Een FFP-masker is een CE-gecertifieerd ademhalingsbeschermingsmasker dat de gebruiker beschermt tegen gevaarlijke deeltjes in de lucht zoals stof en aerosolen. FFP staat voor ‘Filtering face piece’ en wordt ingedeeld door de EN 149-Norm in drie niveaus van filterefficiëntie: FFP1, FFP2 en FFP3. Deze verschillen respectievelijk van minimaal 80% tot minimaal 94% en overigens minimaal 99%. Er is ook een verschil in inwaartse lekkage, met respectievelijke percentages van maximaal 22%, 8% en 2%.

Dit type mond-neusmasker beschermt, in tegenstelling tot het chirurgisch mondmasker, de drager tegen het inademen van besmettelijke agentia of verontreinigende stoffen in de vorm van in de lucht zwevende druppeltjes of kleine vaste deeltjes. Het masker dient hierbij correct op het gezicht te worden afgesteld. Instructies kunnen gevonden worden bij Onze maskers > Gebruiksaanwijzing.

Zijn de Medimundi maskers gecertifieerd?

Onze maskers zijn gecertificeerd en dragen de officiële CE-markering. Dit wil zeggen dat onze FFP2 & FFP3 maskers voldoen aan de regels die werden opgelegd door de Europese Economische Ruimte binnen de context van persoonlijke- en ademhaling beschermingsmiddelen. Het certificaat in kwestie kan gevonden worden bij Onze Maskers > Certificaten.

Let op, er zijn verschillende FFP-maskers in omloop die naar andere normeringen verwijzen omwille van hun afkomst uit andere delen van de wereld. Deze geïmporteerde maskers voldoen niet altijd 100% aan de Europese CE-normen en dragen soms een CE-logo dat niet het officiële logo voor de Europese normering is. Deze verwijzen naar het label “Chinese Export” en bestaat uit exact dezelfde letters maar heeft een lichtelijk andere en misleidende positie. Meer info kan u terugvinden onder rubriek “Certificaten” op deze website. Gelijksoortige FFP-maskers uit bijvoorbeeld China dragen meestal de normering KN95, maskers uit de Verenigde Staten dragen bijvoorbeeld de N95-normering.

Welke kwaliteit kan ik verwachten?

Medimundi biedt maskers van de hoogste kwaliteit aan, gegarandeerd door de medische en technologische knowhow van alle betrokken wetenschappers en engineers uit ons bedrijfsverhaal. De maskers zijn tevens gecertificeerd met de officiële CE-Markering, deze kan gevonden worden bij Onze Maskers > Certificaten. Meer informatie over onze partners kan gevonden worden bij Over Ons > Onze Partners.

Hoe lang kan ik het masker dragen?

Onze FFP-maskers zijn niet herbruikbaar en dienen elke dag vervangen te worden. Het masker draagt de verwijzing NR dat staat voor Non-Reusable of Niet Herbruikbaar. De maskers lenen er zich toe om 4 uur gedragen te worden.

Sommige organisaties gebruiken deze tot 8 uur, wat technisch mogelijk is omdat het masker zijn functie zo goed als niet verliest. Op die manier kan het masker door het uitgeademd vocht wel onaangename neveneffecten hebben zoals een onaangename geur door de adem en vochtophoping. 

Kan ik mijn masker laten personaliseren?

We bieden op dit ogenblik niet de mogelijkheid om onze FFP-maskers te laten personaliseren. We onderzoeken of dit in de toekomst mogelijk is. Indien u hierover op de hoogte wil worden gehouden kan u zich steeds inschrijven op onze nieuwsbrief.

Webshop

Wie kan in deze webshop maskers bestellen?

Iedereen binnen de Benelux kan op onze website maskers bestellen. Indien men grote aantallen wilt bestellen kan er steeds contact opgenomen worden met ons verkoopsdepartement.

Kan ik als particulier maskers aankopen?

Particulieren, zelfstandige beroepen en bedrijven binnen en buiten de zorgsector in Benelux kunnen op onze website maskers aankopen. Om deze doelgroep tegemoet te komen en kleinere hoeveelheden aan te bieden werd de webshop opgericht. 

Welke betaalmethodes accepteert de webshop?

Momenteel worden enkel Visa, Mastercard en Bancontact als betaalmethodes geaccepteerd.

Kan ik ook per overschrijving betalen?

Neen, het is niet mogelijk om met overschrijving te betalen. De betaalmethodes zijn alleen Visa, Mastercard en Bancontact.

Wat is het BTW-tarief?

Het huidige BTW-tarief bedraagt 6%. Dit wordt verhoogd tot 21% op 30/06/2021.

Kan ik als paramedisch beroep of zelfstandige in de zorgsector een factuur krijgen?

Bij het bestellen kan u als bedrijf of zelfstandige aanvinken of u een factuur wenst. Gelieve er wel voor te zorgen dat u ook het btw-nummer opgeeft indien u btw-plichtig bent. Iedereen krijgt ook een bevestiging per mail met daarin het detail van de kosten als betalingsbewijs. Naar particulieren wordt echter geen factuur opgestuurd.

Waar en hoe kan ik uw klantenservice bereiken?

U kan de contactgegevens van onze klantenservice hier terugvinden.

Ben ik verplicht me te registreren?

U bent niet verplicht zich te registreren bij het plaatsen van een bestelling, enkel bij een abonnementsformule is het verplicht om te registreren.
U kan de accountgegevens aanpassen bij Account.

Hoe kan ik mijn persoonlijke gegevens laten verwijderen uit uw databank?

Het is mogelijk om uw persoonlijke gegevens te laten verwijderen uit de databank bij Account of u kan contact opnemen met onze klantendienst. Zie ook onze algemene voorwaarden.

Krijg ik een update per mail i.v.m. mijn order ?

Na aankoop wordt er een bevestigingsmail gestuurd naar het opgegeven e-mailadres. Verdere leveringsupdates zijn afkomstig van de verzendingsdienst.

Abonnement

Bestaat er ook een abonnementsaanbieding?

Ja, voor elke verpakkingseenheid bestaat er de mogelijkheid om zich te abonneren voor een bepaalde tijdsduur van 3 maanden, 6 maanden of 12 maanden. Zo bieden we gemak op vlak van administratie om nooit onverwachts zonder maskers te vallen ten gevolge van drukke werkzaamheden.

Wordt mijn abonnement in één keer afgerekend?

Neen, elke maand wordt er een bepaald bedrag afgerekend bij uw maandelijkse levering van maskers. Hiervoor geeft men toestemming vooraf bij het afsluiten van een abonnement. Bij de aanvang van deze dienst betaalt men dus nooit eenmalig voor alle toekomstige leveringen.

Krijg ik betere prijzen wanneer ik een abonnement afsluit?

Ja, het afsluiten voor een abonnement voor een langere periode gaat steeds met een prijskorting gepaard. Hoe langer de periode, hoe groter de korting.

Kan ik mijn abonnement op elke moment opzeggen?

Het is niet mogelijk om een abonnement op te zeggen. Dit zou leiden tot een prijsrechtzetting (verrekening van de kortingen die weg vallen), die erg complex wordt en buiten onze jurisdictie ligt. Het is wel niet zo dat een abonnement automatisch verlengd wordt.

Wordt mijn abonnement automatisch verlengd?

Een abonnement loopt af wanneer de laatste maandelijkse verzending de deur uit gaat. Men ontvangt een mail waarin vermeld wordt dat dit het geval is zodat men een nieuw abonnement kan afsluiten. Er wordt gevraagd om zich te registreren bij het afsluiten van een abonnement, wat een hernieuwing uiterst eenvoudig maakt.

Kan ik zonder te registreren een abonnement afsluiten?

Neen, voor de werking van de abonnementsdienst zijn alle account-gegevens vereist.

Bestellen

Kan ik één enkel masker bestellen?

Neen, de minimale orderhoeveelheid is 5 maskers. 

Wat is het maximaal aantal maskers dat ik via de webshop kan bestellen?

Er is geen limiet ingesteld. Indien u een grote bestelling wilt plaatsen kan u best contact opnemen met ons verkoopsdepartement.

Hoe kan ik mijn bestelling nog aanpassen?

Om uw bestelling aan te passen kan u contact opnemen via het contactformulier of met onze klantendienst.

Kan ik mijn bestelling nog annuleren?

Om uw bestelling te annuleren kan u contact opnemen via het contactformulier of met onze klantendienst.

Verzenden

Aan welke landen wordt er verzonden?

Momenteel worden de maskers alleen verkocht en verzonden binnen de Benelux.

Indien u buiten de Benelux woont en op de hoogte wil gehouden worden wanneer wij uw markt bedienen kan u zich altijd in schrijven op onze nieuwsbrief.

Zijn er verzendingskosten?

Nee, er zijn geen extra verzendkosten.

Hoe worden de maskers verzonden?

De maskers worden verzonden met een koerierdienst, opdat u en wijzelf steeds uw aankoop kunnen opvolgen na verzending. Hiervoor wordt er een trackingcode opgestuurd van zodra uw pakketje onze firma verlaat.

Wat is de levertermijn?

Bestellingen die ons bereiken voor 18.00 uur worden de volgende werkdag verstuurd. De koerierdiensten leveren dan de werkdag nadien. Hier krijgt u ook een tracking nummer, om het verloop van de levering te kunnen opvolgen. Zo blijft u ook op de hoogte mochten er bij de transporteur zich onvoorziene omstandigheden voordoen die de levering zouden kunnen vertragen.

Retourneren

Is een retourzending mogelijk?

Een retourzending is enkel mogelijk na overleg met onze klantendienst en indien de verpakking van de verzending intact is. Deze verpakking moet zich in de oorspronkelijk staat bevinden, de individuele plastieken verpakking van de maskers mag niet beschadigd of geopend zijn. Bij akkoord zal u een retour label krijgen voor terugzending.

Zie ook onze algemene voorwaarden.

Hoe gebeurt een terugbetaling?

Wanneer uw retourzending goedgekeurd is zal het betreffende bedrag teruggestort worden op uw rekening. Het kan enkele administratieve dagen duren voordat het geld terug op uw rekening gestort wordt.

Zie ook onze algemene voorwaarden.

Wat moet ik doen als ik een beschadiging van de verpakking of het masker vaststel?

Indien u bij ontvangst een beschadiging van de verpakking of het masker vaststelt kan u onze klantendienst  contacteren voor een eventuele vergoeding of vervanging van uw bestelling. Zij zullen u dit samen met u verder bespreken en oplossen.

Wij verwijzen hierbij ook graag naar onze algemene voorwaarden.

Waar kan ik het herroepingsformulier downloaden?

Je kan het herroepingsformulier hier downloaden.